wtorek, 24 grudnia 2013

Kolejny wzór uwag do studium - zrobiony przez prawnika


Poniżej wzór pisma, trzeba pamiętać o wypełnieniu odpowiednich rubryk. Link do gotowego pisma tutaj klik







……………………………………………
zam…………………………………….
49-200 Grodków

Grodków, dnia 23 grudnia 2013 r.

Burmistrz Gminy Grodków
ul. Warszawska 29
49-200 Grodków

Uwagi do projektu Studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Grodków

Jako mieszkaniec gminy Grodków, będący właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości ……………………………………………………………………….…., nr ewid. …………. zgłaszam poniższe uwagi do projektu „Zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Grodków” wyłożonego do publicznego wglądu i wnoszę o ich uwzględnienie w toku procesu uchwalania Studium.
  1. [Uwaga nr 1] Wnoszę o całkowitą eliminację z projektu tekstu studium oraz z załączonego projektu rysunku Studium zapisów dotyczących lokalizacji na terenie gminy Grodków elektrowni wiatrowych. Możliwość wyznaczenia w studium obszarów przeznaczonych pod odnawialne źródła energii przewiduje przepis art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, ze zm.) jednakże gmina nie posiada prawnego obowiązku umieszczania tego rodzaju zapisów. Z uwagi na negatywne oddziaływanie elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi oraz możliwości całkowitej dewastacji wiejskiego krajobrazu kulturowego gminy Grodków wnoszę o wykreślenie następujących zapisów z projektu Studium:
  1. (str. 122) wskazującym funkcje uzupełniające na terenach aktywności gospodarczej (AG):
„- obiekty i urządzenia do produkcji energii odnawialnej o mocy mniejszej niż 100 kW,
- obiekty i urządzenia służące do produkcji energii odnawialnej o mocy przekraczającej, 100 kW na zasadach określonych w rozdz. pt. „Zasady i kierunki rozwoju infrastruktury technicznej”,
  1. (str. 127) wskazującym funkcje uzupełniające na terenach rolnych (R):
„- obiekty i urządzenia do produkcji energii odnawialnej o mocy mniejszej niż 100 kW,
- obiekty i urządzenia służące do produkcji energii odnawialnej o mocy przekraczającej, 100 kW na zasadach określonych w rozdz. pt. „Zasady i kierunki rozwoju infrastruktury technicznej”,
  1. (s. 127) określającym zasady zagospodarowania terenów w pkt 2 b) i c) poprzez dodanie po przecinku po dotychczasowym zapisie zdania: „jednakże nie bliżej niż 3000 m od każdej turbiny wiatrowej”,
  2. (s. 132) określającym zasady zagospodarowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej poprzez dodanie w pkt 5.1 i 5.2 po przecinku po dotychczasowym zapisie zdania: „jednakże nie bliżej niż 3000 m od każdej turbiny wiatrowej”,
  3. (s. 146 – s. 14 ) pkt 8 pn. „Odnawialne źródła energii” w całości, z uwagi na brak możliwości bezkolizyjnej lokalizacji elektrowni wiatrowych z zabudowaniami mieszkalnymi, ochroną środowiska oraz z uwagi na możliwą dewastację krajobrazu kulturowego. W jego miejsce proponuję następującą treść pkt 8 „Na terenie gminy Grodków nie przewiduje się wyznaczenia obszarów pod urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy powyżej 100 kW. Z uwagi na negatywne oddziaływanie przemysłowych farm elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi oraz wprowadzenie nowych dominant w krajobrazie w celu ochrony dotychczasowego ładu przestrzennego gminy Grodków ewentualna lokalizacja elektrowni wiatrowych na podstawie indywidualnych decyzji powinna obywać się w minimalnej odległości co najmniej 3.000 m od zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej”,
  4. (s. 152) w pkt 12 pn. „Kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej” zdanie: Dopuszcza się na warunkach i w strefach określonych w niniejszym studium i w przepisach odrębnych lokalizację obiektów i urządzeń związanych z wykorzystaniem energii odnawialnej o mocy powyżej 100 kW. Warunki lokalizacji ww obiektów i urządzeń określone zostały w rozdz. pt. „Zasady i kierunki rozwoju infrastruktury technicznej”.

  1. [Uwaga nr 2] Z rysunku Studium wnoszę o wykreślenie obszarów oznaczonych jako:
  1. „Obszary rozmieszczenia turbin elektrowni wiatrowych o mocy przekraczającej 100 kW” oraz
  2. „Obszary oddziaływania elektrowni wiatrowych o mocy przekraczającej 100 kW”.

  1. [Uwaga nr 3] W pkt 18 projektu tekstu studium należy określić, tereny lokalizacji elektrowni wiatrowych jako obszary problemowe, z uwagi na ich kolizyjność z zabudową mieszkaniową oraz celami ochrony środowiska na terenie gminy Grodków, w tym Obszaru Natura 2000 „Opolska Dolina Nysy Kłodzkiej” oraz projektowanych Obszarów Chronionego Krajobrazu „Dolina Nysy Kłodzkiej” oraz „Dolina Grodkowskiej Strugi”

  1. [Uwaga nr 4] Z prognozy oddziaływania na środowisko, sporządzonej na potrzeby zmian do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wnoszę o usunięcie wszelkich zapisów dotyczących lokalizacji elektrowni wiatrowych na terenie gminy Grodków.

Uzasadnienie do uwag
(1) Zgodnie z generalnym celem rozwoju (s. 111 projektu) miasto i gmina Grodków mają być terenem zapewniającym mieszkańcom wysoki standard życia poprzez czyste środowisko, rozwiniętą bazę usług z zachowaniem rolniczej funkcji gminy. Jednym z celów strategicznych gmina Grodków wyznaczyła „Ochronę środowiska przyrodniczego” wskazując, jakie cele operacyjne zamierza osiągnąć i tak mają to być (s. 112 projektu):
Ochrona środowiska przyrodniczego:
- Rozwój techniczny infrastruktury proekologicznej w mieście i na wsiach poprzez realizację
programu ,,Ochrona wód zlewni rzek Ślęzy i Oławy” - modernizacja i rozbudowa
oczyszczalni ścieków w Tarnowie Grodkowskim oraz budowa kanalizacji ściekowej w
Gminie Grodków oraz inne programy związane z infrastrukturą ściekową,
- Uwzględnienie problematyki ochrony środowiska jako nierozłącznej części wszystkich
procesów rozwojowych,
- Rekultywacja starego składowiska odpadów komunalnych,
- Przeciwdziałanie dzikim wysypiskom śmieci,
- Opieka nad terenami zielonymi na terenie miasta,
- Opieka nad rezerwatami, pomnikami przyrody i parkami znajdującymi się w całej gminie,
- Wspieranie inicjatyw dotyczących ochrony flory i fauny ziemi grodkowskiej,
- Zalesianie nieużytków rolnych,
- Propagowanie zdrowego stylu życia.”
Dodatkowo projekt studium zakłada rozwój rekreacji, wypoczynku i kultury w mieście i gminie, m.in. poprzez: zagospodarowywanie terenów zielonych, popieranie budownictwa letniskowego, rozwój bazy gastronomicznej i hotelowej, rozwój agroturystyki i ośrodek hippiczny.

(2) Projekt studium w pkt 2 i 3 (s. 113 i nast.) określa główne kierunki rozwoju gospodarczego wskazując dwie podstawowe zasady rozwoju przestrzennego, tj. funkcję dominującą, która powinna przeważać w zagospodarowaniu terenu wskazanego na rysunku studium tzn. jej powierzchnia brutto (tj. wraz z zielenią towarzyszącą oraz z niezbędną komunikacją i infrastrukturą techniczną służącą tej funkcji) oraz funkcje uzupełniające, czyli rodzaje przeznaczenia inne niż dominujące, które uzupełniają lub wzbogacają przeznaczenie podstawowe i są lokalizowane na zasadzie braku konfliktu z przeznaczeniem dominującym wynikającego z ich sąsiedztwa i wzajemnego oddziaływania.

(3) Skoro autorzy studium, jako cel i priorytet działań samorządu, wskazali osiągnięcie zrównoważonego rozwoju gminy, prowadzącego do poprawy jakości życia lokalnej społeczności, to budowa na terenie całej gminy ok. 120 sztuk elektrowni wiatrowych całkowicie przeczy temu celowi. Jedynym bowiem efektem budowy tak olbrzymiej farmy wiatrowej będzie eksodus mieszkańców z gminy i w końcowym efekcie likwidacja samej gminy, gdyż bez mieszkańców nie będzie ona mogła funkcjonować. Należy w całym studium wskazać, jako naczelną zasadę zakaz możliwości lokalizacji obiektów wielkogabarytowych powyżej 30 m oraz inwestycji powodujących znaczne przeobrażenia krajobrazu poprzez wprowadzenie dominat krajobrazowych, w tym elektrowni wiatrowych. Z uwagi na negatywne oddziaływanie przemysłowych farm elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi oraz wprowadzenie nowych dominant w krajobrazie w celu ochrony dotychczasowego ładu przestrzennego gminy Grodków ewentualna lokalizacja elektrowni wiatrowych na podstawie indywidualnych decyzji powinna obywać się w minimalnej odległości co najmniej 3.000 m od zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej.

(4) Podstawą dla prognozy oddziaływania na środowisko, jako obowiązkowego dokumentu przy uchwalaniu Studium uwarunkowań, powinno być ustalenie aktualnego stanu faktycznego miejsca realizacji przedsięwzięcia, sprzed podjęcia inwestycji, czyli w przypadku elektrowni wiatrowych – klimatu akustycznego na terenie planowanej inwestycji i wokół niej. Dla Gminy Grodków nie istnieje mapa akustyczna, stąd też prognoza powinna rozpocząć się od pokazania aktualnego stanu hałasu w gminie, a także w promieniu ok. 2-3 km od miejsca planowanej lokalizacji farm wiatrowych. Autorzy prognozy nie przeprowadzili na obszarze inwestycji pomiarów tła akustycznego istniejącego obecnie. Bez takich pomiarów nie można ustalić zakresu ingerencji w środowisko naturalne dla nowego przedsięwzięcia w postaci elektrowni wiatrowej, a jakiekolwiek symulacje czy też pomiary bez odniesienia się do stanu zerowego, nie mają żadnej wartości merytorycznej i nie mogą zostać uznane za dowód w postępowaniu administracyjnym. Obecny klimat akustyczny gminy Grodków jest typowo wiejski, gdyż dominuje tutaj niska zabudowa mieszkaniowa i zagrodowa, jeziora oraz las. Klimat akustyczny kształtują głównie naturalne źródła hałasu, a w okresie prac polowych krótkookresowe przejazdy maszyn rolniczych, ewentualnie hałas drogowy (poza biegnącą wzdłuż północnej granicy gminy autostrady A4). Jest to więc klimat akustyczny, typowy dla obszarów wiejskich, jeszcze nieskażony działalnością przemysłową i ciągłą ingerencją człowieka. Określenie rzeczywistej wartości poziomu równoważnego tła LDWN oraz LN wymagałoby prowadzenie monitoringu tych parametrów w okresie, co najmniej jednego roku. Pomiary prowadzone w różnych okresach roku, przy różnych warunkach meteorologicznych (wraz z ich rejestracją) w kilku charakterystycznych punktach obszaru wskazałyby ich rzeczywista wartość uśrednioną, która mogłaby być wykorzystywana w dalszych analizach akustycznych. W tym zakresie przedłożona prognoza zawiera zaledwie ogólne informacje na ten temat, które pasują do każdej gminy.

(5) Wskazuję, że zgodnie z dokumentem przygotowanym przez Kancelarię Senatu, Biuro Analiz Dokumentacji p.t. „Energetyka wiatrowa a społeczności lokalne” opracowanym przez Zespół Analiz i Opracowań Tematycznych (OT-600) z kwietnia 2011 r. opartym na licznych badaniach naukowych wpływ elektrowni wiatrowych na zdrowie człowieka, komponenty środowiska czy spadek wartości nieruchomości jest znaczny: W przypadku energetyki wiatrowej określono następujące nietypowe aspekty środowiskowe:
  • zagospodarowanie terenu i wykorzystanie gruntów,
  • efekty wizualne i wpływ na krajobraz,
  • hałas,
  • wibracje,
  • wpływ na ptaki i zwierzęta morskie,
  • niszczenie naturalnych siedlisk,
  • powstawanie aerozoli,
  • problemy z widocznością,
  • odbijanie fal i cząstek,
  • zakłócenia komunikacji elektromagnetycznej,
  • podwodny hałas i wibracje,
  • wypadki” (str. 13)”.
i dalej: „Podstawowym warunkiem właściwego lokowania turbin wiatrowych jest przede wszystkim zachowanie odpowiedniej odległości od ludzkich siedzib. Zalecane przez ekspertów minimalne odległości turbin wiatrowych od budynków mieszkalnych mieszczą się w przedziale od 1,5 do 2,5 km. Choć nie ma wątpliwości co do występowania tych dźwięków i ich słyszalności na większych dystansach (3 – 4 km)” (str. 16).

(6) W opinii Ministerstwa Zdrowia z dnia 5 marca 2013 r., znak: MZ-ZP-Ś-078-25731-3/EM/13, wskazuje się, że: „Zdaniem konsultanta krajowego w dziedzinie zdrowia środowiskowego istniejące uregulowania prawne w przypadku hałasu turbin wiatrowych nie są właściwe dla tego typu hałasu z uwagi na fakt, iż hałas ten jest specyficzny ze względu na dominującą zawartość w widmie częstotliwościowym infradźwięków i dźwięków o niskiej częstotliwości oraz charakter hałasu zawierający składowe tonalne i specyficzną zmienność poziomu. Dominującym hałasem towarzyszącym pracy turbin wiatrowych jest fluktuacyjny słyszalny świst, obejmujący zakres częstotliwości słyszalnych, a skutkiem ekspozycji na ten hałas jest odczuwana przez część osób mieszkających w sąsiedztwie turbin wiatrowych uciążliwość, z którą wiązać się mogą zakłócenia snu, uczucie napięcia i stresu, a także zdenerwowania”.

W opinii tej wskazuje się, że infradźwięki rozchodzą się w środowisku na znaczne odległości, nawet do 10 km i że „nadmierna i długotrwała ekspozycja na infradźwięki i dźwięki o niskiej częstotliwości może powodować różne objawy chorobowe, w tym wywoływać chorobę wibroakustyczną (VAD).” W związku z tym wskazano na potrzebę ustalenia minimalnej zalecanej odległości domostw od najbliższej turbiny wiatrowej uzależnioną od jej mocy.

(7) Także we wcześniejszej opinii Ministerstwa Zdrowia z dnia 27 lutego 2012 r., znak: MZ-ZP-Ś-078-21233-13-EM/12, można przeczytać:  

W chwili obecnej, zdaniem NIZ-PZH, jednym z podstawowych i bezpiecznych dla ludzi rozwiązań wydaje się wybór optymalnej lokalizacji elektrowni wiatrowych i umieszczenie ich w odpowiednio dużej odległości od osiedli mieszkalnych i najbliższych zabudowań. Przy czym uwzględnienie mogących wystąpić różnych warunków meteorologicznych, które m.in. warunkują rozprzestrzenianie się fal dźwiękowych w środowisku, jest jedną z podstawowych kwestii. Wydaje się, że odległością gwarantującą zarówno dotrzymanie norm hałasu jak i zminimalizowanie potencjalnych uciążliwości z nim związanych oraz ograniczająca do minimum wpływ emisji pola elektromagnetycznego i efektu migotania cienia dla mieszkańców przebywających w okolicach farm wiatrowych jest odległość nie mniejsza niż 2-4 km (w zależności od ukształtowania terenu i warunków pogodowych). Potwierdzają to wyniki badań naukowych, w których wskazano, że przy odległości zabudowań od farm wiatrowych zlokalizowanych powyżej 2 km liczba skarg odnośnie hałasu i występowania objawów syndromu turbin wiatrowych czy choroby wibroakustycznej jest znikoma”.

(8) W mojej ocenie projekt zmiany studium narusza wprost obowiązek wynikający z przepisu art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepis § 7 rozporządzenia z dnia 28 kwietnia 2004 r. Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233) poprzez brak dokładnego ustalenia w treści Studium Gminy Grodków stref ochronnych wokół obszarów, na których rozmieszczone będą źródła energii przekraczające 100 kW i brak ustalenia związanych z nimi ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu. Nie tylko w studium nie zostały zaznaczone lokalizacje poszczególnych elektrowni wiatrowych, ale przede wszystkim zabrakło w treści studium wpisania ograniczeń w zabudowie wokół planowanej elektrowni. Stało się tak zapewne dlatego, że projekt Studium został przygotowany pod dyktando Inwestora, a nie przez urząd gminy.
(9) Podnieść należy, że planistyczny charakter studium dotyczy celów, a nie rysunków czy map obszarów. Te bowiem powinny być oparte o dane ewidencyjne zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, ze zm.) – „1. Podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.”. Tylko bowiem w ten sposób można jednoznacznie wskazać lokalizację inwestycji oraz zakres stref ochronnych czy też ustalić czy może dojść do ingerencji w prawo własności.

(10) Brak jest w prognozie oddziaływania na środowisko analizy istniejącego obecnie krajobrazu typowo wiejskiego, brak szczegółowej analizy krajobrazu dla danego terenu, brak analizy panoramy lasów (i jego odległości od obszaru potencjalnej inwestycji), przy obecności turbin zdecydowanie szpecących i niszczących krajobraz. W ocenia krajobrazu brakuje fotografii symulujących położenie turbin w krajobrazie. Dodatkowo na potrzeby prognozy powinna zostać wykonana dokładna mapa zasięgu widoczności całej farmy wiatrowej z zaznaczeniem obszarów, z których farma wiatrowa jest dobrze widoczna, średnio lub niewidoczna. Analiza taka winna obejmować trzy strefy postrzegania przez człowieka: efektów z dużej odległości, efektów z odległości średniej oraz efektów z małej odległości. Żadna z tych stref nie została w raporcie omówiona. Również należałoby w prognozie umieścić mapę oddziaływań skumulowanych na krajobraz omawianej farmy wiatrowej z już istniejącymi i planowanymi. Negatywne oddziaływanie na krajobraz nie ma podłoża subiektywnego, a jest całkowicie obiektywne, wynikające z realnego, codziennego oglądu otoczenia, w którym obecność turbin wiatrowych trwale szpeci krajobraz, bo nie są to obiekty architektoniczne, które „cieszą” oko. Wprowadzenie w typowo wiejski krajobraz wiatraków trwale go zdewastuje na 30 lat, albo i jeszcze dłużej. Autorzy projektów zmian nie wykorzystali powszechnie dostępnych tematycznych źródeł bibliograficznych, nie skorzystali z żadnych poradników związanych z projektowaniem i ochroną krajobrazu dla tak specyficznej instalacji jaką jest turbina wiatrowa, nie zastosował żadnej metody analitycznej, ani znanych i stosowanych kryteriów waloryzacji krajobrazu kulturowego, np. Myga-Piątek U., Krajobraz kulturowy. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, Uniwersytet Śląski, Katowice 2012. Takie podejście pozostaje w jawnej sprzeczności z celami i postanowieniami ratyfikowanej przez Polskę Europejskiej Konwencji Krajobrazowej sporządzonej we Florencji w dniu 20 października 2000 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 98).

(11) Reasumując, przedłożony projekt zmiany studium (tekst oraz rysunek) są nie do przyjęcia biorąc m.in. pod uwagę błędną metodę oceny wpływu elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi, całkowity brak analizy stanu „zerowego” obszaru, brak właściwej analizy krajobrazowej, brak analizy aspektu utraty wartości nieruchomości dla właścicieli znajdujących się w pobliżu planowanej lokalizacji przemysłowej farmy wiatrowej (ponad 100 sztuk elektrowni wiatrowych). Projekt studium w obecnym kształcie nie nadaje się w ogóle do uchwalenia i konieczna jest eliminacja zapisów dotyczących elektrowni wiatrowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz