Poniżej wzór pisma, trzeba pamiętać o wypełnieniu odpowiednich rubryk. Link do gotowego pisma tutaj klik
……………………………………………
zam…………………………………….
zam…………………………………….
49-200 Grodków
Grodków, dnia 23
grudnia 2013 r.
Burmistrz Gminy
Grodków
ul. Warszawska 29
49-200 Grodków
Uwagi do projektu
Studium uwarunkowań i
kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy Grodków
Jako mieszkaniec gminy
Grodków, będący właścicielem nieruchomości położonej w
miejscowości ……………………………………………………………………….….,
nr ewid. …………. zgłaszam poniższe uwagi do projektu „Zmiany
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy Grodków” wyłożonego do publicznego wglądu i wnoszę o
ich uwzględnienie w toku procesu uchwalania Studium.
- [Uwaga nr 1] Wnoszę o całkowitą eliminację z projektu tekstu studium oraz z załączonego projektu rysunku Studium zapisów dotyczących lokalizacji na terenie gminy Grodków elektrowni wiatrowych. Możliwość wyznaczenia w studium obszarów przeznaczonych pod odnawialne źródła energii przewiduje przepis art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, ze zm.) jednakże gmina nie posiada prawnego obowiązku umieszczania tego rodzaju zapisów. Z uwagi na negatywne oddziaływanie elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi oraz możliwości całkowitej dewastacji wiejskiego krajobrazu kulturowego gminy Grodków wnoszę o wykreślenie następujących zapisów z projektu Studium:
- (str. 122) wskazującym funkcje uzupełniające na terenach aktywności gospodarczej (AG):
„-
obiekty i urządzenia do produkcji energii odnawialnej o mocy
mniejszej niż 100 kW,
-
obiekty i urządzenia służące do produkcji energii odnawialnej o
mocy przekraczającej, 100 kW na zasadach określonych w rozdz. pt.
„Zasady i kierunki rozwoju infrastruktury technicznej”,
- (str. 127) wskazującym funkcje uzupełniające na terenach rolnych (R):
„-
obiekty i urządzenia do produkcji energii odnawialnej o mocy
mniejszej niż 100 kW,
-
obiekty i urządzenia służące do produkcji energii odnawialnej o
mocy przekraczającej, 100 kW na zasadach określonych w rozdz. pt.
„Zasady i kierunki rozwoju infrastruktury technicznej”,
- (s. 127) określającym zasady zagospodarowania terenów w pkt 2 b) i c) poprzez dodanie po przecinku po dotychczasowym zapisie zdania: „jednakże nie bliżej niż 3000 m od każdej turbiny wiatrowej”,
- (s. 132) określającym zasady zagospodarowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej poprzez dodanie w pkt 5.1 i 5.2 po przecinku po dotychczasowym zapisie zdania: „jednakże nie bliżej niż 3000 m od każdej turbiny wiatrowej”,
- (s. 146 – s. 14 ) pkt 8 pn. „Odnawialne źródła energii” w całości, z uwagi na brak możliwości bezkolizyjnej lokalizacji elektrowni wiatrowych z zabudowaniami mieszkalnymi, ochroną środowiska oraz z uwagi na możliwą dewastację krajobrazu kulturowego. W jego miejsce proponuję następującą treść pkt 8 „Na terenie gminy Grodków nie przewiduje się wyznaczenia obszarów pod urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy powyżej 100 kW. Z uwagi na negatywne oddziaływanie przemysłowych farm elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi oraz wprowadzenie nowych dominant w krajobrazie w celu ochrony dotychczasowego ładu przestrzennego gminy Grodków ewentualna lokalizacja elektrowni wiatrowych na podstawie indywidualnych decyzji powinna obywać się w minimalnej odległości co najmniej 3.000 m od zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej”,
- (s. 152) w pkt 12 pn. „Kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej” zdanie: „Dopuszcza się na warunkach i w strefach określonych w niniejszym studium i w przepisach odrębnych lokalizację obiektów i urządzeń związanych z wykorzystaniem energii odnawialnej o mocy powyżej 100 kW. Warunki lokalizacji ww obiektów i urządzeń określone zostały w rozdz. pt. „Zasady i kierunki rozwoju infrastruktury technicznej”.
- [Uwaga nr 2] Z rysunku Studium wnoszę o wykreślenie obszarów oznaczonych jako:
- „Obszary rozmieszczenia turbin elektrowni wiatrowych o mocy przekraczającej 100 kW” oraz
- „Obszary oddziaływania elektrowni wiatrowych o mocy przekraczającej 100 kW”.
- [Uwaga nr 3] W pkt 18 projektu tekstu studium należy określić, tereny lokalizacji elektrowni wiatrowych jako obszary problemowe, z uwagi na ich kolizyjność z zabudową mieszkaniową oraz celami ochrony środowiska na terenie gminy Grodków, w tym Obszaru Natura 2000 „Opolska Dolina Nysy Kłodzkiej” oraz projektowanych Obszarów Chronionego Krajobrazu „Dolina Nysy Kłodzkiej” oraz „Dolina Grodkowskiej Strugi”
- [Uwaga nr 4] Z prognozy oddziaływania na środowisko, sporządzonej na potrzeby zmian do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wnoszę o usunięcie wszelkich zapisów dotyczących lokalizacji elektrowni wiatrowych na terenie gminy Grodków.
Uzasadnienie
do uwag
(1) Zgodnie z generalnym
celem rozwoju (s. 111 projektu) miasto i gmina Grodków mają być
terenem zapewniającym mieszkańcom wysoki standard życia poprzez
czyste środowisko, rozwiniętą bazę usług z zachowaniem rolniczej
funkcji gminy. Jednym z celów strategicznych gmina Grodków
wyznaczyła „Ochronę środowiska przyrodniczego” wskazując,
jakie cele operacyjne zamierza osiągnąć i tak mają to być (s.
112 projektu):
„Ochrona
środowiska przyrodniczego:
- Rozwój
techniczny infrastruktury proekologicznej w mieście i na wsiach
poprzez realizację
programu
,,Ochrona wód zlewni rzek Ślęzy i Oławy” - modernizacja i
rozbudowa
oczyszczalni
ścieków w Tarnowie Grodkowskim oraz budowa kanalizacji ściekowej w
Gminie Grodków
oraz inne programy związane z infrastrukturą ściekową,
- Uwzględnienie
problematyki ochrony środowiska jako nierozłącznej części
wszystkich
procesów
rozwojowych,
- Rekultywacja
starego składowiska odpadów komunalnych,
-
Przeciwdziałanie dzikim wysypiskom śmieci,
- Opieka nad
terenami zielonymi na terenie miasta,
-
Opieka nad rezerwatami, pomnikami przyrody i parkami znajdującymi
się w całej gminie,
-
Wspieranie inicjatyw dotyczących ochrony flory i fauny ziemi
grodkowskiej,
-
Zalesianie nieużytków rolnych,
-
Propagowanie zdrowego stylu życia.”
Dodatkowo projekt studium
zakłada rozwój rekreacji, wypoczynku i kultury w mieście i gminie,
m.in. poprzez: zagospodarowywanie terenów zielonych, popieranie
budownictwa letniskowego, rozwój bazy gastronomicznej i hotelowej,
rozwój agroturystyki i ośrodek hippiczny.
(2) Projekt studium w pkt
2 i 3 (s. 113 i nast.) określa główne kierunki rozwoju
gospodarczego wskazując dwie podstawowe zasady rozwoju
przestrzennego, tj. funkcję dominującą, która powinna
przeważać w zagospodarowaniu terenu wskazanego na rysunku studium
tzn. jej powierzchnia brutto (tj. wraz z zielenią towarzyszącą
oraz z niezbędną komunikacją i infrastrukturą techniczną służącą
tej funkcji) oraz funkcje uzupełniające,
czyli rodzaje przeznaczenia inne niż dominujące, które
uzupełniają lub wzbogacają przeznaczenie podstawowe i są
lokalizowane na zasadzie braku konfliktu z przeznaczeniem dominującym
wynikającego z ich sąsiedztwa i wzajemnego oddziaływania.
(3) Skoro autorzy
studium, jako cel i priorytet działań samorządu, wskazali
osiągnięcie zrównoważonego rozwoju gminy, prowadzącego do
poprawy jakości życia lokalnej społeczności, to budowa na terenie
całej gminy ok. 120 sztuk elektrowni wiatrowych całkowicie przeczy
temu celowi. Jedynym bowiem efektem budowy tak olbrzymiej farmy
wiatrowej będzie eksodus mieszkańców z gminy i w końcowym efekcie
likwidacja samej gminy, gdyż bez mieszkańców nie będzie ona mogła
funkcjonować. Należy w całym studium wskazać, jako naczelną
zasadę zakaz możliwości lokalizacji obiektów wielkogabarytowych
powyżej 30 m oraz inwestycji powodujących znaczne przeobrażenia
krajobrazu poprzez wprowadzenie dominat krajobrazowych, w tym
elektrowni wiatrowych. Z uwagi na negatywne oddziaływanie
przemysłowych farm elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi oraz
wprowadzenie nowych dominant w krajobrazie w celu ochrony
dotychczasowego ładu przestrzennego gminy Grodków ewentualna
lokalizacja elektrowni wiatrowych na podstawie indywidualnych decyzji
powinna obywać się w minimalnej odległości co najmniej 3.000 m od
zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej.
(4) Podstawą dla
prognozy oddziaływania na środowisko, jako obowiązkowego dokumentu
przy uchwalaniu Studium uwarunkowań, powinno być ustalenie
aktualnego stanu faktycznego miejsca realizacji przedsięwzięcia,
sprzed podjęcia inwestycji, czyli w przypadku elektrowni wiatrowych
– klimatu akustycznego na terenie planowanej inwestycji i wokół
niej. Dla Gminy Grodków nie istnieje mapa akustyczna, stąd też
prognoza powinna rozpocząć się od pokazania aktualnego stanu
hałasu w gminie, a także w promieniu ok. 2-3 km od miejsca
planowanej lokalizacji farm wiatrowych. Autorzy prognozy nie
przeprowadzili na obszarze inwestycji pomiarów tła akustycznego
istniejącego obecnie. Bez takich pomiarów nie można
ustalić zakresu ingerencji w środowisko naturalne dla nowego
przedsięwzięcia w postaci elektrowni wiatrowej, a jakiekolwiek
symulacje czy też pomiary bez odniesienia się do stanu zerowego,
nie mają żadnej wartości merytorycznej i nie mogą zostać uznane
za dowód w postępowaniu administracyjnym.
Obecny klimat akustyczny gminy Grodków jest typowo wiejski, gdyż
dominuje tutaj niska zabudowa mieszkaniowa i zagrodowa, jeziora oraz
las. Klimat akustyczny kształtują głównie naturalne źródła
hałasu, a w okresie prac polowych krótkookresowe przejazdy maszyn
rolniczych, ewentualnie hałas drogowy (poza biegnącą wzdłuż
północnej granicy gminy autostrady A4). Jest to więc klimat
akustyczny, typowy dla obszarów wiejskich, jeszcze nieskażony
działalnością przemysłową i ciągłą ingerencją człowieka.
Określenie rzeczywistej wartości poziomu równoważnego tła LDWN
oraz LN
wymagałoby prowadzenie monitoringu tych parametrów w okresie, co
najmniej jednego roku. Pomiary
prowadzone w różnych okresach roku, przy różnych warunkach
meteorologicznych (wraz z ich rejestracją) w kilku
charakterystycznych punktach obszaru wskazałyby ich rzeczywista
wartość uśrednioną, która mogłaby być wykorzystywana w
dalszych analizach akustycznych. W tym zakresie przedłożona
prognoza zawiera zaledwie ogólne informacje na ten temat, które
pasują do każdej gminy.
(5) Wskazuję, że
zgodnie z dokumentem przygotowanym przez Kancelarię Senatu, Biuro
Analiz Dokumentacji p.t. „Energetyka wiatrowa a społeczności
lokalne” opracowanym przez Zespół Analiz i Opracowań
Tematycznych (OT-600) z kwietnia 2011 r. opartym na licznych
badaniach naukowych wpływ elektrowni wiatrowych na zdrowie
człowieka, komponenty środowiska czy spadek wartości nieruchomości
jest znaczny: „W przypadku energetyki wiatrowej
określono następujące nietypowe aspekty środowiskowe:
- zagospodarowanie terenu i wykorzystanie gruntów,
- efekty wizualne i wpływ na krajobraz,
- hałas,
- wibracje,
- wpływ na ptaki i zwierzęta morskie,
- niszczenie naturalnych siedlisk,
- powstawanie aerozoli,
- problemy z widocznością,
- odbijanie fal i cząstek,
- zakłócenia komunikacji elektromagnetycznej,
- podwodny hałas i wibracje,
- wypadki” (str. 13)”.
i dalej: „Podstawowym
warunkiem właściwego lokowania turbin wiatrowych jest przede
wszystkim zachowanie odpowiedniej odległości od ludzkich siedzib.
Zalecane przez ekspertów minimalne odległości turbin
wiatrowych od budynków mieszkalnych mieszczą się w przedziale od
1,5 do 2,5 km. Choć nie ma wątpliwości co do występowania tych
dźwięków i ich słyszalności na większych dystansach (3 – 4
km)” (str. 16).
(6) W opinii Ministerstwa
Zdrowia z dnia 5 marca 2013 r., znak: MZ-ZP-Ś-078-25731-3/EM/13,
wskazuje się, że: „Zdaniem konsultanta krajowego w dziedzinie
zdrowia środowiskowego istniejące uregulowania prawne w przypadku
hałasu turbin wiatrowych nie są właściwe dla tego typu hałasu z
uwagi na fakt, iż hałas ten jest specyficzny ze względu na
dominującą zawartość w widmie częstotliwościowym infradźwięków
i dźwięków o niskiej częstotliwości oraz charakter hałasu
zawierający składowe tonalne i specyficzną zmienność poziomu.
Dominującym hałasem towarzyszącym pracy turbin wiatrowych jest
fluktuacyjny słyszalny świst, obejmujący zakres częstotliwości
słyszalnych, a skutkiem ekspozycji na ten hałas jest odczuwana
przez część osób mieszkających w sąsiedztwie turbin wiatrowych
uciążliwość, z którą wiązać się mogą zakłócenia snu,
uczucie napięcia i stresu, a także zdenerwowania”.
W opinii tej wskazuje
się, że infradźwięki rozchodzą się w środowisku na znaczne
odległości, nawet do 10 km i że „nadmierna i długotrwała
ekspozycja na infradźwięki i dźwięki o niskiej częstotliwości
może powodować różne objawy chorobowe, w tym wywoływać
chorobę wibroakustyczną (VAD).” W związku z tym wskazano na
potrzebę ustalenia minimalnej zalecanej odległości domostw od
najbliższej turbiny wiatrowej uzależnioną od jej mocy.
(7) Także we
wcześniejszej opinii Ministerstwa Zdrowia z dnia 27 lutego 2012 r.,
znak: MZ-ZP-Ś-078-21233-13-EM/12, można przeczytać:
„W chwili obecnej,
zdaniem NIZ-PZH, jednym z podstawowych i bezpiecznych dla
ludzi rozwiązań wydaje się wybór optymalnej lokalizacji
elektrowni wiatrowych i umieszczenie ich w odpowiednio dużej
odległości od osiedli mieszkalnych i najbliższych zabudowań.
Przy czym uwzględnienie mogących wystąpić różnych warunków
meteorologicznych, które m.in. warunkują rozprzestrzenianie się
fal dźwiękowych w środowisku, jest jedną z podstawowych kwestii.
Wydaje się, że odległością gwarantującą zarówno
dotrzymanie norm hałasu jak i zminimalizowanie potencjalnych
uciążliwości z nim związanych oraz ograniczająca do minimum
wpływ emisji pola elektromagnetycznego i efektu migotania cienia dla
mieszkańców przebywających w okolicach farm wiatrowych jest
odległość nie mniejsza niż 2-4 km (w zależności od
ukształtowania terenu i warunków pogodowych).
Potwierdzają to wyniki badań naukowych, w których
wskazano, że przy odległości zabudowań od farm wiatrowych
zlokalizowanych powyżej 2 km liczba skarg odnośnie hałasu i
występowania objawów syndromu turbin wiatrowych czy choroby
wibroakustycznej jest znikoma”.
(8) W
mojej ocenie projekt
zmiany studium narusza wprost
obowiązek wynikający z przepisu art. 10 ust. 2a ustawy
z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
oraz przepis §
7 rozporządzenia z dnia 28 kwietnia 2004 r. Ministra Infrastruktury
w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233)
poprzez brak dokładnego
ustalenia w treści Studium Gminy Grodków
stref ochronnych wokół obszarów, na których rozmieszczone będą
źródła energii przekraczające 100 kW i brak ustalenia związanych
z nimi ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu
terenu. Nie tylko w studium nie zostały zaznaczone lokalizacje
poszczególnych elektrowni wiatrowych, ale przede wszystkim zabrakło
w treści studium wpisania ograniczeń w zabudowie wokół planowanej
elektrowni. Stało się tak zapewne dlatego, że projekt Studium
został przygotowany pod dyktando Inwestora, a nie przez urząd
gminy.
(9) Podnieść
należy, że planistyczny charakter studium dotyczy celów, a nie
rysunków czy map obszarów. Te bowiem powinny być oparte o dane
ewidencyjne zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr
193, poz. 1287, ze zm.) – „1.
Podstawę planowania
gospodarczego, planowania
przestrzennego, wymiaru
podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach
wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz
ewidencji gospodarstw rolnych stanowią
dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.”.
Tylko bowiem w ten sposób można jednoznacznie wskazać lokalizację
inwestycji oraz zakres stref ochronnych czy też ustalić czy może
dojść do ingerencji w prawo własności.
(10) Brak jest w
prognozie oddziaływania na środowisko analizy istniejącego obecnie
krajobrazu typowo wiejskiego, brak szczegółowej analizy krajobrazu
dla danego terenu, brak analizy panoramy lasów (i jego odległości
od obszaru potencjalnej inwestycji), przy obecności turbin
zdecydowanie szpecących i niszczących krajobraz. W ocenia
krajobrazu brakuje fotografii symulujących położenie turbin w
krajobrazie. Dodatkowo na potrzeby prognozy powinna zostać wykonana
dokładna mapa zasięgu widoczności całej farmy wiatrowej z
zaznaczeniem obszarów, z których farma wiatrowa jest dobrze
widoczna, średnio lub niewidoczna. Analiza taka winna obejmować
trzy strefy postrzegania przez człowieka: efektów z dużej
odległości, efektów z odległości średniej oraz efektów z małej
odległości. Żadna z tych stref nie została w raporcie omówiona.
Również należałoby w prognozie umieścić mapę oddziaływań
skumulowanych na krajobraz omawianej farmy wiatrowej z już
istniejącymi i planowanymi. Negatywne oddziaływanie na krajobraz
nie ma podłoża subiektywnego, a jest całkowicie obiektywne,
wynikające z realnego, codziennego oglądu otoczenia, w którym
obecność turbin wiatrowych trwale szpeci krajobraz, bo nie są to
obiekty architektoniczne, które „cieszą” oko. Wprowadzenie w
typowo wiejski krajobraz wiatraków trwale go zdewastuje na 30 lat,
albo i jeszcze dłużej. Autorzy projektów zmian nie wykorzystali
powszechnie dostępnych tematycznych źródeł bibliograficznych, nie
skorzystali z żadnych poradników związanych z projektowaniem i
ochroną krajobrazu dla tak specyficznej instalacji jaką jest
turbina wiatrowa, nie zastosował żadnej metody analitycznej, ani
znanych i stosowanych kryteriów waloryzacji krajobrazu kulturowego,
np. Myga-Piątek U., Krajobraz kulturowy. Aspekty ewolucyjne i
typologiczne, Uniwersytet Śląski, Katowice 2012. Takie
podejście pozostaje w jawnej sprzeczności z celami i
postanowieniami ratyfikowanej przez Polskę Europejskiej Konwencji
Krajobrazowej sporządzonej we Florencji w dniu 20 października 2000
r. (Dz. U. Nr 14, poz. 98).
(11) Reasumując,
przedłożony projekt zmiany studium (tekst oraz rysunek) są nie do
przyjęcia biorąc m.in. pod uwagę błędną metodę oceny wpływu
elektrowni wiatrowych na środowisko i ludzi, całkowity brak analizy
stanu „zerowego” obszaru, brak właściwej analizy krajobrazowej,
brak analizy aspektu utraty wartości nieruchomości dla właścicieli
znajdujących się w pobliżu planowanej lokalizacji przemysłowej
farmy wiatrowej (ponad 100 sztuk elektrowni wiatrowych). Projekt
studium w obecnym kształcie nie nadaje się w ogóle do uchwalenia i
konieczna jest eliminacja zapisów dotyczących elektrowni
wiatrowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz